Sista Art-Direction-lektionen med Anders Nome Norman bestod av att lära oss om bland annat Infographics. Som vanligt delade han ut en övning som vi får utföra under en timme för att sedan presentera för alla. Det är alltid tufft att först komma på en idé som ska tänkas igenom och sedan skapas under den korta tiden, men det är lärorikt roligt. Övningen som vi fick bestod av att på ett nytt och intressant sätt göra vår egen dödsannons där man genom en infographic presenterar sitt liv i någon form. Jag valde att smalna av och fokusera på ett spår. Jag tänkte visa kurvorna i mitt liv som visar min förändring av frisyer i förhållande till vad som händer i mitt liv i samma skede. Jag kom nämligen fram till att varje gång något nytt händer i mitt liv så gör jag en ny frisyr. Det krävdes först en tankeprocess kring vad som skulle presenteras för att sedan försöka samla ihop den informationen genom illustrationer, vilket var oerhört svårt under tidspressen. Mycket intressant!

Infographics

Kommentera

